Helt siden oppstarten i høsten 2015, har weClean jobbet med å adressere et sosialt problem med en business modell og varme verdier.
Frøet som senere spiret om til et vaskeselskap, var en samtale mellom to entreprenører som hadde lært av sine mange feil og var lei av det evige jaget. Dette var brødrene Kim Haagensen og Sindre Røstad, og temaet for samtalen var samfunnsansvar og sosial verdiskaping som drivkraften bak en bedrift. Med erfaring fra renholdsbransjen, gikk praten over i det svarte markedet, som i Norge er preget av usikre arbeidsvilkår og sosial dumping. Nå var det snakk om liv og familier de to entreprenørene ikke ønsket å vanskeliggjøre eller konkurrere med. Så de kokte innsikten ned til ett enkelt spørsmål: hva om man heller omfavner denne samfunnssituasjonen ved en å invitere alle til å jobbe sammen, lovlig?
Det samme året var bølgen av delingsøkonomi-trenden på sitt høyeste, men det var bare delingsøkonomiens solidariske løsninger weClean kjente seg igjen i. Vår oppfatning er at det finnes ingenting mer bærekraftig enn fellesskap og inspirasjon. Vi oppsøker heller spørsmål enn svar, og det er viktig for oss å bruke vår stemme der den har verdi.
Fordi så mye fine og forskjellige folk har gravitert mot det vi har drevet med de siste årene, har weClean nå også opprettet en kreativ avdeling som arbeider innen branding, kommunikasjon, design og reklame. Vi har med andre ord blitt noe så rart og morsomt som Det kreative vaskebyrået – men uansett hvilken retning vi utvikler oss i, vil vasking vil alltid være hjørnesteinen i bedriften vår. Derfor gjentar vi stadig mottoet vårt: i weClean må alle vaske, uansett hvem du er eller hvor du kommer fra.